Buscamper "Bad Ass Bus"

Citroen Jumpy


De voorloper van de Bad Ass Bus was de Citroen Jumpy die we ergens in 2014 hebben gekocht.


Uitschuifbaar bed.
Het klapbaar dak zat er al in. En ook een metalen frame voor het bed. Maar dat was dan ook alles. De auto stond ook nog niet op camperkenteken. Daarvoor waren nog wat meer noodzakelijke wijzingen nodig zoals een gaspit om op te koken, stromend water, een tafel en een twee-persoonsbed.

Met minimale middelen is dit in de bus gebouwd. Het 'stromend water' was een opgehangen waterzak en het tafeltje was opklapbaar met als tafelpoot een deel van een loopstok (kruk).

Het gasstel was een goedkoop apparaat dat op een butaanfles werkt. Met een vernuftig opklapsysteem was deze op te bergen in een zijvak en open te klappen zodat hij half buiten de zijdeur hing.

Opklapbaar kookstel

Het bed was uitschuifbaar van een 1-persoon- naar een 2-persoonsbed. Het grote voordeel van deze constructie is dat je de volledige lengte van de laadruimte kunt benutten als het bed ingeschoven is. Je schuift er nu zo nog een fiets naar binnen.

Met deze bus zijn we een keer naar Parijs gereden en hebben we een paar keer overnacht op een natuurcamping in Nederland. Maar eerlijk gezegd heeft deze bus meer dienst gedaan als verhuiswagen en Markplaats koerier.

Aanschaf

Op donderdag 14 oktober zag ik de bus op Marktplaats staan. Ik was al een lange tijd mezelf lekker aan het maken om eens een grotere bus te kopen en deze zelf om te bouwen. Op Facebook zijn er tal van groepen die zich hiermee bezig houden en de mooite buscampers maken.
Vooralsnog had ik echter een budget gesteld van ruim onder de 10.000 euro en daarvoor wilde ik een bus met een kilometerstand van ruim onder de 200.000 (liefst rond de 150.000) en een leeftijd van 10 to 15 jaar. Daarnaast zou het mooi zijn als de bus al op camperkenteken stond. Maar dat viel nog niet mee.

De bus na aanschaf op de terugweg naar huis.
Veel bedrijfsbussen zijn behoorlijk uitgeleefd en hebben veel schade en soms ook al veel roest. Wel kwamen er af en toe half afgebouwde camper projectjes voorbij. Maar de prijs was dan vaak toch wel vrij hoog.
Deze Jumper viel me echter gelijk op toen ik hem voorbij zag komen. Ten eerste is de kleur natuurlijk bijzonder. Maar de kilometerstand (160.000) was heel redelijk. Het bouwjaar van 2005 maakt de auto iets ouder dan ik had gewild maar de vraagprijs van 7500 euro was daarentegen wel weer aantrekkelijk.
Alleen stond de bus in Helmond, 2,5 uur rijden vanaf Doezum!
Maar goed, ik had vakantie dus toch maar gebeld voor een afspraak en diezelfde middag naar Helmond afgereden.
Eenmaal aangekomen was het al best laat geworden en als ik de bus nog mee zou willen nemen dan moest de keuze snel gemaakt worden omdat zaken als overschrijven, betalen en verzekering regelen natuurlijk ook nog moet gebeuren.
Dus na een paar minuten om de bus lopen, tegen de banden trappen, naar de deuken wijzen en over de prijs te onderhandelen toch maar de knoop doorgehakt en de bus gekocht.
Het regelen van de verzekering verliep echter moeizaam zodat we echt 1 minuut voor sluitingstijd van het postagentschap de auto op onze naam hebben kunnen schrijven.
Daarna nog de betaling regelen....ook dat valt niet mee als je dit niet goed voorbereid hebt. Via verschillende rekeningen en bankpasjes lukte het uiteindelijk om de banklimieten te respecteren en toch het geld op te hoesten. De bus was van ons....


Oorspronkelijke indeling

Vanwege de ervaring met de vorige Jumpy stond voor mij boven water dat de bus vooral ruimte moet behouden. Er moet makkelijk 1 of 2 fietsen in kunnen maar ook een grote kast of andere Marktplaats-spullen.
Oorspronkelijke indeling.
Dat betekende dus dat het vaste bed eruit moest. Maar vanwege de breedte van de bus zou het uiteindelijk bed wel weer in de breedte kunnen waardoor je in de lengte veel ruimte bespaart. Het keukenblokje was prima en ook de tafel, die je makkelijk kan verwijderen, kon blijven. De 2-zits bank zou ik liever willen inruilen voor een draaibare stoel. Maar anderzijds stonden er nu 3 zitplaatsen op het kenteken en dat is eigenlijk wel fijn.

Nieuwe indeling


Het bestaande bed doorgezaagd.
Allereerst is het vaste bed verwijderd. Eerlijk gezegd niet helemaal maar de horizontale balken zijn doorgezaagd en aan beide kanten ingekort tot zo'n 60 cm. Dit wordt nu kasten met lades aan de boven kant.

Met losse balken die tussen de beide kasten kunnen worden gehangen kan vervolgens het bed weer in ere worden hersteld. Op die losse balken komen twee brede platen. Als het bed niet in functie is dan komen deze platen onder tegen de zijkant van de kasten.
Door ze te bekleden met traanplaat vormen deze platen een goede bescherming tegen beschadiging (van bijvoorbeeld fietstrappers).

Het matras bestaat uit twee opvouwbare matrassen. Een keer via Marktplaats gekocht maar ik zag ze ook liggen bij Leen Bakker. Het formaat is 70x190x9 cm. Dit past precies tussen de wanden van de camper en naast elkaar vormt het een bed van 140 cm breed. In de Jumpy hadden we deze ook gebruikt en nu kwamen ze ook weer precies van pas.

In de kast, onder de lades, is nu ruimte voor de huishoudaccu, gereedschap en een porta potti.

Van kasten naar bed.

extra zitplaats in de camper.


Het 2-persoonsbankje is ingeruild voor een bijrijdersstoel die ik via Marktplaats heb kunnen vinden. Het draaiplateu is nieuw aangeschaft.
Het draaien van de stoel lukt alleen als de rugleuning naar voren zet maar verder werkt het prima. Wel is de bijrijdersstoel iets hoger geworden. Voor lange mensen kan dit wel lastig zijn.


Draaibare bijrijdersstoel.
Het keukenblok is naar voren geplaatst zodat deze nu onder het raam staat. Op de ruimte die hierdoor ontstaat tussen het keukenblok en het bed is een losse stoel gekomen. Ook via Marktplaats op de kop getikt.
Een stoel in de lengterichting van de auto mag tot bouwjaar 2012. Ik dacht dat een gordel dan wel verplicht zou zijn maar later bleek dat je juist geen gordel dient te dragen omdat dit de kans op letsel vergroot.

Banden

Bij een Bad Ass Bus horen ook Bas Ass Banden. Ik heb er vier nieuwe General Tire Grabber AT3 banden onder laten zetten (205/70 R15C 106/104S). Dit leek me een goed mix tussen normale en off-road banden. Een stel mooie BF Goodrich All Terrain banden zijn ook mooi die zijn ten eerste aanzienlijk duurder en minder geschikt voor normaal wegdek. Deze Grabber banden leken me een goed alternatief.

Bad Ass Banden